Treści edukacyjne

 

Projekty edukacyjne - rok szkolny 2018/2019

1. Gospodarstwo (Wiejska zagroda)

Główne idee:
- Oto krowa i byk, a ich dziecko to cielę. Krowa daje mleko i mieszka w oborze.
- Oto kura i kogut, a ich dziecko to kurczątko. Kura znosi jajka i mieszka w kurniku.
- Oto klacz i ogier, a ich dziecko to źrebię. Koń pracuje w gospodarstwie. Ludzie jeżdżą konno.
- Oto owca i baran, a ich dziecko to jagnię. Dzięki owcy mamy mleko i wełnę.
- Gospodarz opiekuje się zwierzętami w gospodarstwie. Lekarz weterynarii dba o zdrowie zwierząt. 

2. Drzewo (Drzewo)

Główne idee:
- Drzewo składa się z korzeni, pnia, gałęzi i liści (lub igieł).
- Korzenie dostarczają drzewu wodę. W drzewie płyną soki.
- Kora jest ubraniem drzewa, które je chroni.
- W ciągu życia drzewo rośnie, a jego pień powiększa się.
- Drzewo w ciągu roku zmienia się. 

3. Ziemia (Odpady)

Główne idee:
- Odpady (nazywane też śmieciami) to rzeczy nam już niepotrzebne.
- Odpady należy porządkować (segregować), czyli wyrzucać do odpowiednich pojemników.
- Odpady mogą być przydatne. Można z nich zrobić inne rzeczy (recykling), np. nowe butelki, puszki, papier.
- Kompost powstaje z naturalnych odpadków, np. resztek warzyw i owoców, suszonych traw, roślin, gałązek drzew i krzewów.
- Wyrzucanie odpadów na ulicę lub do lasu szkodzi ludziom, roślinom i zwierzętom. Odpady zatruwają ziemię, wodę i powietrze. 

4. Boże Narodzenie

Główne idee:
- Adwent to okres oczekiwania na święta Bożego Narodzenia.
- Święta Bożego Narodzenia to czas świętowania urodzin Pana Jezusa. Przedstawienie opowiadające o narodzinach Pana Jezusa to jasełka.
- Święty Mikołaj żył na Ziemi bardzo dawno temu i był biskupem. W czasie świąt Bożego Narodzenia przybywa z Nieba, by obdarzać ludzi prezentami.
- Do tradycji bożonarodzeniowych należy: przygotowywanie wigilijnych potraw, ubieranie choinki, dzielenie się opłatkiem, wspólne spożywanie uroczystej kolacji i śpiewanie kolęd.
- W oczekiwaniu i radowaniu się z narodzin Jezusa bardzo ważne jest spędzanie czasu z ludźmi, którzy są dla nas ważni. 

5. Człowiek (Ja – My – Świat)

Główne idee:
- Ludzie się różnią. Każdy człowiek jest wyjątkowy.
- Jestem członkiem rodziny. Każda rodzina jest inna.
- Poznajemy świat poprzez zmysły, czyli wzrok, słuch, smak, węch i dotyk.
- Każdy człowiek ma uczucia. Uczucia mogą być przyjemne: radość, miłość, ciekawość, duma albo przykre: smutek, złość, strach.
- Swoim zachowaniem mogę sprawiać innym radość albo smutek. 

6. Laboratorium naukowców (Materiały)

Główne idee:
- Drewno jest wytrzymałe. Drewniane są meble i zabawki.
- Plastikowe mogą być butelki, torebki i zabawki. Plastik może być twardy lub miękki.
- Szkło może się zbić. Szklane są szyby, butelki i słoiki.
- Guma jest giętka i wytrzymała. Gumowe są opony, kalosze, zabawki.
- Metal jest twardy i wytrzymały. Wiele przedmiotów jest wykonanych z metalu. 

7. Powietrze (Właściwości powietrza)

Główne idee:
- Powietrza nie widać, ale jest wszędzie. Można je „złapać i zamknąć” na jakiś czas np. w płucach, balonie lub butelce.
- Powietrze nie pachnie, ale przenosi zapachy.
- Każdy z nas ma w sobie powietrze. Powietrze jest nam potrzebne do życia. 
- Powietrze może być ciepłe lub zimne.
- Powietrze jest zanieczyszczane przez dymy z kominów, rur wydechowych samochodów (spaliny). 

8. Wielkanoc

Główne idee:
- Święta Wielkanocne to święta wiosenne. Wiosną wszystko budzi się do życia.
- Wielkanoc to czas świętowania Zmartwychwstania Pana Jezusa.
- Jajko jest symbolem życia oraz Wielkanocy. Z jajek wykluwają się pisklęta.
- Do tradycji wielkanocnych należy:  przygotowanie palm, malowanie pisanek, święcenie potraw, oblewanie się wodą
– Śmigus-Dyngus, szukanie „Zajączka”, wspólne spożywanie uroczystego wielkanocnego śniadania.
- W oczekiwaniu i radowaniu się ze Zmartwychwstania Jezusa bardzo ważne jest spędzanie czasu z ludźmi, którzy są dla nas ważni. 

9. Roślina (W ogrodzie)

Główne idee:
- Z nasiona wyrasta roślina.
- Aby rosnąć, roślina potrzebuje wody.
- Aby rosnąć, roślina potrzebuje światła.
- Roślina rośnie w ziemi.
- Rośliny mogą rosnąć w domu lub na zewnątrz – w ogrodzie. 

10. Woda (Woda jest niezwykła)

Główne idee:
- Woda nie ma stałego kształtu.
- Czysta woda nie ma koloru – jest przezroczysta. Brudna woda ma kolor.
- Czysta woda nie ma smaku.
- W wodzie można rozpuszczać wiele substancji, ale są takie, których nie da się rozpuścić.
- W ciepłej wodzie można coś szybciej rozpuścić niż w zimnej. Gdy mieszamy, rozpuszczanie jest szybsze.